تحلیل بازنمود رویکرد سنّت گرا در آثار نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران
نویسندگان
چکیده
نقاشیخط ایران در دهۀ هشتاد تحت تأثیر رویکرد سنّت گراست. منظور از رویکرد سنّتگرا جریاناتی است که گرایش غالب آنها بازگشت به سنّت برای احیای هویت است. نگارنده در این مقاله به بررسی چگونگی اثرگذاری این رویکرد بر آثار نقاشیخط این دهه می پردازد. بنابراین، با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکردی اجتماعی، به این سؤال می پردازد که رویکرد سنّت گرا از طریق چه مؤلفه هایی در نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران بازنمود یافته است. در این راستا ۲ اثر از ۱۰ هنرمند شاخص این عرصه به عنوان نمونۀ آماری مورد بررسی قرار گرفت که یافته های تحقیق نشان می دهد شاخصه هایی در آثار تکرار شده است که در رویکرد سنّت گرا به عنوان دلالتگر مفهوم سنّت ترویج شده اند. این امر تحت تأثیر شرایط بازار اقتصادی هنر نیز قرار گرفته و رونق فروش آثار نقاشیخط در خاورمیانه و کشورهای عربی در این دهه بر تمایل به استفاده از از این عناصر افزوده است اما با توجه به محدودیت های چارچوبی رویکرد سنّت گرا اغلب آثار از بعد معنایی تهی و به یک اثر بصری زیبا خلاصه گشتند. معدود آثار معناگرا نیز صرفاً در حد انتقال مفاهیم سنّتی توان مفهومی داشته و از بازگویی جریانات اجتماعی - که ظرفیت نقادی و اثرگذاری بر جامعه را ایجاد می کند - تهی هستند.
منابع مشابه
تحلیل بازنمود رویکرد سنّتگرا در آثار نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران
نقاشیخط ایران در دهۀ هشتاد تحتتأثیر رویکرد سنّتگراست. منظور از رویکرد سنّتگرا جریاناتی است که گرایش غالب آنها بازگشت به سنّت برای احیای هویت است. نگارنده در این مقاله به بررسی چگونگی اثرگذاری این رویکرد بر آثار نقاشیخط این دهه میپردازد. بنابراین، با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکردی اجتماعی، به این سؤال میپردازد که رویکرد سنّتگرا از طریق چه مؤلفههایی در نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران بازنمود یافته است....
متن کاملبازنمایی هویت زن در آثار داستان نویسانِ زنِ دهۀ هشتاد
شکل گیری هویت زنان ایران متأثر از تصورات و انتظارات اجتماعیای است که از طریق خانواده، منابع آموزشی، رسانه ها و درمجموع سیاستگذاری های کلان اجتماعی و فرهنگی به افراد انتقال می یابد. در دوران معاصر، ادبیات و بهویژه رمان نیز ازجمله عرصه های اندیشه بوده است که زنان در آن سهم انکارناپذیری داشته اند. این پژوهش با مطالعۀ هفت رمان دهۀ هشتاد از نویسندگان زن ایران، با سه رویکرد متفاوت به مقولۀ هویت پر...
متن کاملتحلیل رویکرد سنتگرا در نقاشیخط دهه 80 ایران
این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی این هدف که رویکرد سنّتگرا در نقاشیخط دهه80چگونه بازنمود پیدا کرده و رویکرد هنرمندان به نقاشیخط در این دهه چه تغییری کرده است ، می پردازد . منظور از رویکرد سنّتگرا جریاناتی است که گرایش غالب آنها بازگشت به سنّتها برا احیای هویت خویشتن می باشد . برای این منظور2اثر از10هنرمند شاخص این عرصه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفت . در بررسی این20اثر، شاخصه ...
بازنمود خشونت در آثار تجسمی بینالنهرین
آثار هنری زیادی از تمدن بینالنهرین بهجامانده است که بیانگر فرهنگ حاکم بر جامعه هستند. مضمونی که در پی آن به بررسی آثار هنری بینالنهرین پرداختیم، «خشونت» است. ازآنجاکه در بین آثار بهجامانده از تمدن بینالنهرین، مخصوصا آشور، آثاری از ایندست کم نیستند، بررسی و طبقهبندی خشونت موجود در این جامعه، اهمیت ویژه پیدا میکند و میتواند در تحلیل دقیقتر از نقوش بهجامانده موثر باشد. همینطور پاس...
متن کاملنیمۀ غایب» و بازنمایی جدال سنت و تجدد در ایران دهۀ شصت تحلیل گفتمان رمانی از حسین سناپور
نوشتۀ حاضر به تحلیل گفتمان رمان «نیمۀ غایب» نوشتۀ حسین سناپور میپردازد و با تکیه بر رویکرد پساساختگرای تحلیل گفتمان لاکلو و موف، نشان میدهد که سناپور در این رمان جدال سنت و تجدد را در جامعۀ شهری دهۀ شصت ایران بازنمایی کرده و از میان چشماندازهای مختلفی که میتوان در این باره اتخاذ کرد، مسئلۀ هویت و بازیابی آن را انتخاب کرده است. این بررسی نشان میدهد که متن سناپور، تمام تعارضهای گفتمانها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نگرهناشر: دانشگاه شاهد
ISSN 1735-4560
دوره 10
شماره 35 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023